Ciaomilaan.nl

Van Montevarchi naar Bilthoven

Soms maak je in je leven wel eens een misrekening. Je denkt dan zo van … “als ik hier ben, dan is dit de meest voordelige optie”, maar ja, dan ben je op dat moment niet “daar” en dan loopt het toch even anders. Zo ook het afgelopen weekend dat ik naar Nederland zou vliegen.  De planning was om vanuit Milaan, via Bergamo naar Nederland te gaan. Maar helaas ik was in Toscane….

De trip was al maanden geleden geboekt want mijn dochter liep de halve Marathon van Utrecht en daar wil je natuurlijk wel bij zijn als moeder. Anticiperend op mijn reisje had ik dus het vertrek gepland vanaf Bergamo, Orio al Serio en de terugkomst eveneens. Maar helaas, de planning liep even anders en ik was de dag voor vertrek nog in Toscane en kon niet eerder naar Milaan. Dan dus vanuit Montevarchi waar ik woon, naar Orio al Serio.

De planning

De vlucht vertrok donderdag rond het middaguur, maar terugrekenend zou ik dat op donderdag niet redden. Dus moest ik woensdag vertrekken. Dan zou ik de trein van Montevarchi naar Florence moeten nemen, dan met de Flixbus van Florence naar Milaan, daarna de metro naar het CS van Milaan en vanaf daar naar Bergamo. In Bergamo zou ik dan een hotelletje moeten regelen, om vervolgens donderdag naar Nederland te gaan. Ok aldus georganiseerd!

Het vertrek

Om 11.00 uur woensdag moest ik van huis, Migliarina in Bucine, vertrekken naar het station van Montevarchi.  Aangezien de parkeerplaatsen bij het station vanaf 8.00 uur ’s morgens stampvol zijn, wist ik dat ik een alternatief moest zoeken en alternatieven zijn altijd verder lopen. Dus had ik mijn auto verder weg geparkeerd, wat een kwartier lopen betekende. Aangekomen op het stationnetje van Montevarchi, knalde me al de eerste tegenslagen in de oren. “Attenzione per i signori passeggeri…”…  O help daar gaan we al! Op het traject Montevarchi-Firenze werden vertragingen voorspeld door aardverschuivingen door de aanhoudende regen.

Het fenomeen Flixbus

Dat viel dus allemaal wel mee en om 12.00 uur was ik in Florence. Om 13.50 ging mijn bus naar Milaan, dus dat was even wachten. Eenmaal in de bus is het altijd heel relaxed. Er is internet, er is een w.c. en je hebt in 90% van de gevallen twee plaatsen voor jou alleen. Na heel veel  files en vertragingen, was ik om 19.00 uur in Milaan op het busstation waar zich ook, gelukkig, een metrostation bevindt. Met de metro naar het CS van Milaan en vanaf daar de shuttle naar het vliegveld in Bergamo.

Bij Ahmid

Eenmaal op het vliegveld Orio al Serio in Bergamo aangekomen, moest ik nog naar mijn hotel (airbnb) in Bergamo. Dus dat betekende wéér een bus naar het centrum in de benedenstad van Bergamo. Dat ging allemaal redelijk snel maar toen moest ik naar Ahmid. Ik had hem gevonden via airbnb en ik moest even zoeken voor ik hem gevonden had. Op de derde verdieping van een pand met een binnenplaats, stond een man die net zo breed was, als dat hij groot was, mij op te wachten. Het appartement was Zuid-Amerikaans ingericht met kleden aan de muur en kralengordijntjes. Althans zo stelde ik me een Zuid-Amerikaans interieur voor. Het stonk er verschrikkelijk naar hond en Ahmid ging mij omzichtig uitleggen hoe ik de volgende dag op het vliegveld kon komen. De kamer was gelukkig keurig en schoon, maar echt goed heb ik niet geslapen.

De laatste etappe

De volgende morgen had ik om 9 uur de bus naar het vliegveld Orio al Serio en ik kon op tijd inchecken. Uiteraard kon het niet uitblijven dat ik mijn tas en koffer moest openmaken en gefouilleerd moest worden. Maar daar was overheen te komen. De vlucht verliep perfect en twintig minuten voor de geplande landingstijd, arriveerde ik in Eindhoven. Vanaf het vliegveld in Eindhoven had ik de bus naar het  station van Eindhoven, daar de trein naar Utrecht en in Utrecht moest ik overstappen op het boemeltje naar Bilthoven.

18 uur na vertrek was ik in Bilthoven! Volgende keer even iets beter plannen ….

2 gedachtes aan “Van Montevarchi naar Bilthoven

1. Wilma Boëtius van Emmerloot

Meisje toch……je moet er wat voor over hebben om je dochter (en familie) te kunnen zien….
    Ik lees, met veel plezier, je verhaaltjes. Leuk! Ga zo door…..